Een schitterende avond! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu Een schitterende avond! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu

Een schitterende avond!

Door: Els

01 April 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Ik had het beloofd en belofte maakt schuld : een verslagje en … foto’s van Silke haar “Bal des terminals”.

De organisatie ervan is niet altijd van een leien dakje gelopen en is gepaard gegaan met ellenlange facebook-discussies over allerhande onderwerpen : de datum van het bal, de locatie, de band, de fotograaf, wie mag er speechen, … (en zo kan ik nog even doorgaan). Allemaal beslissingen die meteen ook belangrijke financiële consequenties hadden. Niet gemakkelijk dus om die met een groep jongeren te nemen. Een beetje meer steun van de school had de zaken zeker vergemakkelijkt en iedereen heel wat frustraties bespaard.

Maar … ze zijn erin geslaagd een schitterend feest op poten te zetten waar alle aanwezigen met volle teugen van genoten hebben. En ze mogen een extra pluim op hun hoed zetten omdat ze het … alleen gedaan hebben.

Het programma zat goed in elkaar en is vlot afgewerkt.
De deuren gingen open om 19u30 en om 20u15 werd het bal officieel geopend door de leerlingen van het laatste jaar met een langzame wals. Elke leerling mocht zelf bepalen met wie hij of zij dit wilde doen. Aangezien er maar 25% van de laatstejaars jongens zijn en die bovendien ook niet van de grootste zijn, was Silke haar keuze snel gemaakt. Zij heeft haar (letterlijk grote) broer gevraagd. Zo kon ze gerust een schoen met een hakje aandoen zonder het risico te lopen groter uit te vallen dan haar cavalier.

Het was voor ons als ouders prachtig om te zien : twee van onze kinderen op hun paasbest (Silke met lang kleed en Sven in donker pak met een rood strikje) op de dansvloer aan het walsen! Sven heeft zijn taak zeer serieus genomen en is trouw met Silke naar de (enkele) danslessen geweest die ze gekregen hebben om de wals een klein beetje onder de knie te krijgen. En ze hebben het er zeer goed vanaf gebracht.
Nadien dansten de laatstejaars met hun vader/moeder. Die dans is bij Silke en Patrick niet geheel zonder incidenten verlopen. Silke haar teentjes hebben wat afgezien omdat de interpretatie van de langzame wals bij beiden een beetje verschilde. Maar dat heeft de pret niet bedorven : ze straalden beiden!

Om 21u werd het feest onderbroken voor de speech van de directeur van de school. Nadien werd elke leerling één voor één naar voren geroepen, terwijl een fragment van zijn of haar favoriete liedje werd afgespeeld. Ze kregen allen een roos overhandigd en een lint omgehangen. Op dit lint stond de tekst : “Bachelier 2012”. Op de rug stond er echter een andere tekst, met een knipoog naar het spreuk die ik in mijn vorig verslag vermeldde over het vel en de beer : “Au pire … 2013” (in het slechtste geval … 2013).

Uiteraard hebben de studenten zich van hun kant niet onbetuigd gelaten. Er kwam een tegen-speech, gevolgd door bloemen voor de directie en het lerarenkorps. Sommige leerlingen hebben hun hele schooltijd doorgebracht op de Lycée Français de Prague terwijl anderen pas dit jaar aangekomen zijn. En toch zijn ze een hechte groep. Dat is het bijzondere aan een school in het buitenland.

Nadien barstte het feest echt los. De (live)band speelde voortreffelijke muziek waarop zowel leerlingen als leerkrachten en ouders zich volledig konden uitleven. Ook onze jongste liet zich daarbij niet onbetuigd met de kinderen van zijn leeftijd die er waren.

Op het einde van de avond werd er nog een slideshow afgespeeld van (grappige) foto’s van verschillende activiteiten van de laatste twee jaar samengesteld door Silke en een ander meisje. Die voorstelling is heel enthousiast onthaald geweest. Er is veel werk ingekropen maar het was een mooi einde van een geslaagde avond.

Na nog wat nagepraat te hebben zijn wij ouders braafjes (maar fier en gelukkig) naar huis gegaan, terwijl het feest voor de jeugd op een andere locatie en in een andere (kortere en minder formele) outfit verder gezet werd tot in de vroege uurtjes.
Het was hun van harte gegund!
Ze hadden het verdiend!

Vanaf nu gaat het in rechte lijn richting baccalaureat!
Even gedaan met plezier en lol maken.
Want “Bachelier 2012” klinkt nog altijd beter dan ”Bachelier 2013”!

• 02 April 2012 - 07:08

Pappie En Mammie:

wauw!!! wat een mooi koppel ! Op en top in orde! Fijn zo'n broer te hebben! Proficiat silke, een waardig slotfeest van de humaniora. We zijn een beetje spijtig dat we er niet bij waren, we hebben zaterdag avond op afstand met je meegeleefd.
    Proficiat ook aan de ouders natuurlijk, jullie mogen terecht fier zijn op jullie kroost, wij eigenen ons het recht ook een beetje fier te zijn, ook al hebben wij er geen verdienste aan. Waar is de tijd, Els, dat je naar Gent kwam voor de bevalling van Silke !
    Nu nog een vlugge spurt om de laatste meters met grote voldoening te halen hé Silke ? We zien er naar uit! Dikke zoen
    P.S. van pappie: De appels vallen niet ver van de boom !

• 02 April 2012 - 07:32

Ria:

Dat zijn inderdaad prachtige foto's van jullie gezin! Geniet er maar volop van.

• 02 April 2012 - 08:59

Annette En Paul:

Proficiat! Silke en Sven zijn het mooiste koppel van het bal!
    We hebben zaterdag veel aan jullie gedacht!
    Prachtige foto's en wat een fantastische herinnering voor later!
    We hebben samen de voorbereidingen voor die avond in Praag kunnen volgen en zijn blij dat alles zo goed verlopen is.
    Nogmaals bedankt voor de 4 fijne dagen met de 3 zussen bij jullie in de familie.
    Dikke zoenen aan iedereen.
    Tante Annette en Nonkel Paul.

• 03 April 2012 - 21:19

Bonnie En Papie:

Gezien mijn eerste reactie de ether in is gevlogen....wil ik me volledig aansluiten bij de reactie van pappie en mammie !
    Ook wij zijn inderdaad ook uiterst fier op onze kleinkinderen, in de eerste plaats op Silke, die als een prachtige juffrouw de eerste stap zet in de wereld van de volwassenen....
    Silke, je bent er klaar voor ! Doe zo voort en ga er volledig voor !
    Aan Els en Patrick ook een dikke proficiat, jullie zijn een goed span !

• 07 April 2012 - 14:42

Conny & Co:

Je schitterde op t bal, Silke! Gewoonweg prachtig. Ook de andere Van Overloopjes zagen er fier uit, en terecht! Fijne Pasen met de familie en tot in de zomer!