Alle nieuwjaarsvieringen achter de rug! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van overloopjes - WaarBenJij.nu Alle nieuwjaarsvieringen achter de rug! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van overloopjes - WaarBenJij.nu

Alle nieuwjaarsvieringen achter de rug!

Door: Els

06 Februari 2014 | Singapore, Singapore

Sinds dit weekend is het nieuwe jaar voor iedereen in Singapore gestart!
Voor ons was dat al een maand geleden gestart, maar de Chinezen zijn pas vorige vrijdag in hun nieuwe jaar van het paard ‘gegaloppeerd’. Bij onze terugkeer in Singapore begin januari, waren alle kerstversieringen al vervangen door de versieringen voor het Chinees nieuwjaar. Traditiegetrouw is rood daarbij de hoofdkleur. In Chinatown kon je de voorbije weken op de koppen lopen. Iedereen ging er aankopen doen, vooral met oog op de feestmaaltijden, die in familiekring plaatsvinden. In tegenstelling tot China, verbiedt Singapore het afvuren van vuurwerk en voetzoekers door particulieren. Het was hier dus veel stiller dan in Shanghai. De leeuwendansen op getrommel daarentegen zijn wel heel populair en vinden op alle mogelijke plaatsen in de stad plaats. Wij hebben vooral genoten van het feit dat we een lang weekend hadden en bovendien heerlijk weer. De laatste drie weken hebben we veel zon en is er nog geen druppel regen gevallen. De natuur heeft het daar wat lasting mee maar voor ons is het veel aangenamer. Daar waar de luchtvochtigheid normaal gemakkelijk 90% bedraagt, is die nu maar 60 à 70%. We kunnen dus buiten actief zijn zonder onmiddellijk te baden in het zweet ☺.

Hoewel we een ontspannen weekend gehad hebben vorig weekend, hebben wij uiteraard het meeste genoten van de jaarwisseling in België. Niet in het minst omwille van het feit dat we dan met z'n vijven waren. Weer even terug naar vroeger: met z'n allen onder één dak en gezellig bijkletsen. Daarnaast hebben we, zoveel als mogelijk, tijd gemaakt om met familie en vrienden tijd door te brengen. Het doet ons telkens deugd te voelen dat de banden er nog zijn, ondanks de grote afstand en de beperkte tijd die we samen in Belgie kunnen doorbrengen.
Silke was er overdag niet altijd bij omdat ze gewerkt heeft in een winkel om te helpen de eindejaarsdrukte op te vangen. Ze vond het een fijne ervaring. Er heerste een goede sfeer tussen de collega's, ondanks de hoge werkdruk. Een verlenging zat er niet in omdat de verkoop na nieuwjaar heel erg terugloopt in dat type winkel. Dit gaf haar wel de tijd om zich intensief voor te bereiden voor haar praktisch rijexamen. Uren hebben mijn jongste broer en mijn vader geïnvesteerd om haar de knepen van het rijden en het maneuvreren bij te brengen. Ook mijn oudste broer heeft nog enkele uren van tijd zijn opgeofferd om haar klaar te stomen. En met success! Silke heeft haar rijbewijs op zak! En wij zijn dankbaar om alle hulp die ze daarvoor gekregen heeft.
Op 22 februari begint een nieuw avontuur voor haar. Ze gaat voor vier maanden naar Ghana om er vrijwilligerswerk te doen. Het is iets waar ze altijd van gedroomd heeft en het was er nu het moment voor. Het geeft haar de kans zichzelf beter te leren kennen, vertrouwen op te doen en te ontdekken waar haar passie ligt. Ze heeft de voorbereiding voor deze trip volledig zelf in handen genomen: contact gelegd met de organisatie, bepaald waar en waarvoor ze zich wil inzetten, visum aanvraag geregeld, vaccinaties in orde gebracht, contacten gelegd met de mensen ter plaatse,.. We kijken vol spanning uit naar haar ervaringen en zijn fier op haar dat ze dit doet.

Voor Sven stond de kerstvakantie volledig in het teken van de voorbereiding van zijn eerste examenperiode aan de universiteit. Net zoals Silke vorig jaar, was hij nu de enige van ons gezin die, in de gezellige kerst- en nieuwjaarsperiode, moest studeren. Gelukkig wist hij zich gesteund door zijn neven en nichten die ook voor dezelfde opgave stonden. Zo heeft hij heel de maand januari (na ons vertrek) bij mijn ouders gestudeerd, samen met de oudste dochter van mijn zus. Dat heeft hem zeker geholpen om een vast studieritme aan te houden. Nu komt het er nog op aan de juiste studiemethode te vinden. Daar struggelt hij nog een beetje mee. Hij heeft zijn methode in de loop van de examenperiode al wat bijgestuurd omdat hij door examens te schrijven beter en beter aanvoelde wat er juist verwacht werd. Maar we moeten afwachten of dat voldoende was voor deze examen periode. Wat ons hoopvol stemt is dat hij tevreden is van de studierichting die hij gekozen heeft en dat hij ervan overtuigd is dat hij die richting moet aankunnen.
Deze week is hij naar Rijsel en London om zijn vrienden van Praag op te zoeken. Hij mist de vriendengroep van vorig jaar. Hij is er voorlopig nog niet in geslaagd dergelijke kring in Gent op te bouwen. Wij weten meer dan wie ook (na zes internationale verhuizen) dat je dat niet op enkele maanden kan opbouwen. Dat heeft tijd nodig. Maar het komt wel.
Aangezien Silke naar Afrika trekt, zal hij het tweede deel van het academiejaar alleen wonen op het appartement. Dat wordt even aanpassen. Hij zal niet meer zoveel op Silke haar kookkunsten beroep kunnen doen.

Tom heeft drukke weken voor de boeg. Hij moet zich voorbereiden op het IGCSE examen van Engelse literatuur. Dat is een internationaal erkend examen dat zijn niveau van Engels bepaalt en levenslang geldig is. Het vraagt veel werk van hem omdat de voorbereiding voor dat examen eigenlijk over twee jaar loopt en hij er maar één jaar voor heeft aangezien hij pas dit jaar in Singapore is aangekomen. Daarnaast is hij geselecteerd voor de interscholen zwemcompetitie die doorgaat in ... Shanghai. Hij vindt het natuurlijk super dat hij nog eens naar zijn vroegere school kan terugkeren. Maar dat betekent wel dat hij tot aan die competitie (die eind maart doorgaat) twee keer in de week moet gaan trainen. Op zich niet zo een probleem, ware het niet dat hij ook nog twee tot drie keer per week basketbal training heeft. Een heel vol programma dus. Voorlopig slaagt hij er in het allemaal te combineren. Maar we houden het wel in de gaten.

Patrick is er, na de twee weken vakantie, weer stevig ingevlogen. De KBC slorpt het grootste deel van zijn energie op, waardoor er weinig tijd overblijft voor sport en ontspanning. Al heeft hij wel tijd moeten maken voor het instuderen van de verkeersregels van Singapore. Als buitenlander mag je een jaar met de auto rijden in Singapore met je buitenlands rijbewijs. Maar als je langer blijft, ben je verplicht een theoretisch rijexamen af te leggen. Op zich niet zo moeilijk aangezien we reeds jaren rij-ervaring hebben en verondersteld worden de meeste regels wel te kennen. Maar er moest toch wel wat tijd in gestoken worden in het leren van de specifieke regels van Singapore (vb regels voor special busstroken, wat een dubbele gele lijn betekent,…) . Voor Patrick werd het tijd dat hij het aflegde want half maart is hij een jaar in Singapore! Ik ben meteen mee op de kar gesprongen en zo zijn we er beiden vanaf.

Ikzelf ben de voorbije twee weken fulltime (weekend inclusief) bezig geweest met een opleiding NLP. Het waren zeer intensieve maar erg boeiende weken. Ik heb er bovendien fijne mensen ontmoet van verschillende nationaliteiten maar wel allemaal woonachtig in Singapore. Er waren mensen van India, Australië, Engeland, Schotland, Ierland, Maleisië, Singapore. De training werd gegeven door een Australische dame, die er special voor naar Singapore gevlogen was. Ik ga hier zeker nog meer over lezen en eventueel zelfs de vervolgcursus doen.

• 06 Februari 2014 - 15:42

Georges Demeestere:

Hallo Els, Patrick en Tom,

Dank je Els voor het terug goed en boeiend reisverslag. Je zou eens een boek moeten schrijven, want je bezit de gaven van een beroepsschrijfster.

Ik hoop jullie eens bij mij thuis te mogen ontvangen bij een volgend bezoek aan Knokke. Steeds Welkom !
    Groetjes,

Georges

• 06 Februari 2014 - 16:43

Veronique:

wat een verhalen weer, leuk! veel succes voor de kids met de examens en het buitenlands avontuur van Silke!
    pfff, wat hebben wij het hier dan rustig in Praha!
    veel groeten, Veronique

• 10 Februari 2014 - 16:03

Fam Ruben:

Fijn weer over jullie als gezin te lezen.

Wij gunnen Silke net zo een geweldige tijd in Ghana als onze Charlotte heeft gehad. We zullen haar volgen.

Lieve groeten.

• 15 Februari 2014 - 15:19

Dirk Poot:

Hey zus,

Nonkel Georges heeft gelijk! Jij zou eens een boek moeten schrijven. Jij kan zo vlot alles vertellen op een aangenaam leesbare manier.
    Of journalist worden? :-)

Allé, de hele familie, op één lid na, zat/zit in de rijexamenperiode. :-)

Veel succes met je programmeer cursus !