Eerste trimester afgewerkt - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu Eerste trimester afgewerkt - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu

Eerste trimester afgewerkt

Door: Els

10 December 2008 | China, Shanghai

Terwijl in België de kinderen volop in de examensfeer zitten, is voor onze kinderen het eerste trimester al afgerond. Dat betekent echter niet dat de vakantie begonnen is want ze zijn inmiddels gestart met het tweede trimester. De toetsen die ze nu nog krijgen tellen mee voor het gemiddelde van het tweede trimester. Ik vind het persoonlijk een beetje een ‘tricky’ systeem. Er zijn regelmatig kinderen die onbewust toch al een beetje de riem afleggen en die daardoor de start van hun tweede trimester volledig missen. We zitten ondertussen lang genoeg in het Franse systeem om onze kinderen te helpen hen voor die valkuil te behoeden.
Van Sven en Tom hebben we de rapporten al gekregen (Silke krijgt het pas eind deze week). Ze hebben beiden meer dan behoorlijke resultaten zonder tot het uiterste te moeten gaan. Beiden zijn heel actief en aandachtig in de klas waardoor ze hun studietijd thuis kunnen beperken. Enerzijds is dat natuurlijk positief, anderzijds kan dat een probleem geven op het moment dat de leerstof uitgebreider wordt en het ritme van het lesgeven omhoog gaat. Vooral Sven zal op dat vlak moeten beginnen uitkijken.
Er hebben de laatste weken heel wat sportieve activiteiten op het programma gestaan.
Tom heeft met veel enthousiasme deelgenomen aan het Frans-Duits voetbaltornooi op school. Elke ploeg was voor de helft samengesteld met kinderen van de Franse school en voor de andere helft kinderen van de Duitse school. Dit was een initiatief om de sfeer tussen beide scholen te bevorderen. Het is een heel gezellige namiddag geworden. Het feit dat Tom met zijn ploegje tweede is geworden was voor (voor hem) nog een bijkomend element om met tevredenheid terug te kijken.
De Jingle Bell run heeft hij ook niet aan zich voorbij laten gaan. Dit is een ander gezamenlijk initiatief van de Franse en de Duitse school. Bedoeling is om per twee zoveel mogelijk ronden te lopen rond de atletiekpiste gedurende 20, 30 of 60 minuten. De piste is rondom rond verlicht met kaarsjes, veel kinderen lopen met kerstmutsen op, door de luidsprekers schalt Kerstmuziek en voor de supporterende ouders wordt er gluwein voorzien. Dat laatste was dit jaar geen overbodige luxe want een uur stilstaan bij 0° en een gure wind is geen pretje. Maar de sfeer was wel hartverwarmend en dat maakte veel goed. Tom zijn vriendje wilde eerst maar 20 minuten lopen maar Tom heeft hem kunnen overtuigen er toch 30 te lopen. Hij heeft de laatste toer zelfs samen met hem meegelopen om hem te motiveren. Ja, energie heeft onze jongste nooit tekort gehad.
Ook voor Sven waren het drukke tijden. Je kon hem de laatste weken weer heel wat op een voetbalveld terugvinden. Hij combineerde de zaterdag competitie van zijn club met de recreatieve competitie van de zondag. Dit weekend was het de afsluiting van de herfstcompetitie. Er zit een stijgende lijn in de ploeg. Vorig jaar waren ze nog laatste terwijl ze nu naar de derde plaats zijn opgeklommen.
Hij heeft ook zijn (13de) verjaardagsfeestje gevierd met zijn vrienden. Hij heeft het, net als Silke, ‘en petit comité’ gedaan, maar dan wel met sleep-over erbij. Hij heeft er erg van genoten.
Dit weekend is Silke aan de beurt met haar sportactiviteiten. Vrijdagavond een ‘open deur’ dansles en zaterdag haar eerste optreden van synchroon zwemmen. We zijn benieuwd of dat al iets gaat geven na slechts een tiental lessen. Ze is er immers pas dit jaar mee gestart. Het is vermoeiend – ze moeten soms heel lang onder water blijven- maar ze doet het heel graag.
Patrick van zijn kant heeft zijn beste beentje voorgezet tijdens de quiz van de Vlaamse vereniging van Shanghai. Vorig jaar had hij samen met 3 andere mannen de quiz gewonnen en dus moest hetzelfde team dit jaar opnieuw meedoen om hun titel te verdedigen. Weken van te voren was de quiz regelmatig hét gespreksonderwerp. Maar het heeft hen geen windeieren gelegd. Voor het tweede opeenvolgende jaar heeft het team van de ‘Duvels’ met veel overtuiging gewonnen. Eén klein nadeel : ze moeten nu de quiz van volgend jaar organiseren. Dat zal meer tijd kosten dan de quiz winnen!
Die drukke agenda zorgt er wel voor dat de weken voorbij vliegen en dat we ons nog zullen moeten reppen om op tijd op ons vliegtuig richting België te zitten -:).
Ook daar zal het druk worden. Maar dat zal een gezellige drukte worden.

• 10 December 2008 - 14:28

Anic:

fijne Belgische feestdagen tegemoet, geniet ervan, wie weet zien we mekaar, anders zal het voor een volgende vakantie zijn, die kids van jullie doen dat op school blijkbaar prima en zelfs in de sportactiviteiten en ik ben fan van syncrhoon zwemmen en die quiz dat komt wel in orde!!

• 10 December 2008 - 15:17

Mammie:

Altijd prettig een nieuw relaas te ontvangen aangevuld met foto's.We zien al uit naar jullie komst.

• 10 December 2008 - 16:04

Pappie:

Ook vanwege mij een hartelijk proficiat aan de Overloopjes. De slogan "mens sana in corpore sano "wordt zeer goed opgevolgd en later zal blijken dat dit geen overbodige luxe is .

• 10 December 2008 - 16:08

Uit Amstelveen :

Wat heerlijk dat jullie de kerst in Belgie doorbrengen. Wie weet tot spreek en anders mails. Liefs van hier XXX

• 10 December 2008 - 16:11

Bonnie:

nog 9 keer slapen....!!!!
    dikke kus aan alle 5 en proficiat aan de jongens voor hun goede resultaten !!!

• 10 December 2008 - 19:23

Annick :

Mooi relaas van de kinderen hun activiteiten. Fijn te lezen dat ze goede vrienden hebben en zich volop kunnen uitleven in hun sport. En natuurlijk ook schitterend om met goede schoolresultaten thuis te komen , en dat volledig in het frans , chapeau!!!