17 Mei – Vreugdevol weerzien en samen op stap - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu 17 Mei – Vreugdevol weerzien en samen op stap - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu

17 Mei – Vreugdevol weerzien en samen op stap

Door: Patrick

18 Mei 2008 | China, Shanghai

Na enkele weken onderbreking hoog tijd voor een nieuw verslag. Er is – zoals gewoonlijk in China – op deze paar weken weer ontzettend veel gebeurd. We maken een selectie.

Bezoek Mamie en Papie aan China

Negen maanden geleden zagen we ze voor het laatst in levende lijve. We waren dus zeer verheugd om gelukkige en ontspannen grootouders terug te zien op het binnenlandse vliegveld van Hongqiao, dicht bij onze woning. Ze hadden weliswaar omwille van de huidige visa-problematiek (zie vorig verslag) hun groepsrondreis enkele dagen moeten inkorten en hebben daardoor Macau en Hong-Kong gemist, maar waren zeer enthousiast over hun reis, hun Belgische gids, de volgorde waarmee ze China hebben doorkruist - eerst cultuur en geschiedenis, vervolgens natuur - en hun reisgezellen, een beperkt groepje van 13. Ze waren vol van hun nieuwe ervaringen, het ‘anders’ zijn van China, de Chinese kost, de grote verschillen van regio tot regio, etc… . Ook het ritme van de groepsreis is zeer goed meegevallen, alhoewel er vaak zeer vroeg op pad werd gegaan. Maar de verplaatsingen tussendoor met bus of vliegtuig zorgden voor voldoend rustpauzes, en de kwaliteit van de hotels verzekerde steeds een goede nachtrust. Ook over de bezochte plaatsen waren ze zeer enthousiast, wat ons weer eens aanspoort om zelf vooral ook China niet te vergeten opnemen in onze reisplanning. Ook spoort het hopelijk andere familieleden en vrienden aan om toch maar de gelegenheid te baat te nemen van ons verblijf in Shanghai om in de nabije toekomst een China reis te plannen.

Onze bezoekers werd 1 dag rust gegund in Shanghai, om vervolgens samen met Els, Patrick en Silke 2 dagen naar Hangzhou te trekken op +/- 200 km van Shanghai. Het werd een zeer aangenaam bezoek aan de “hemel op aarde” voor de Chinezen. Aangenaam in China betekent mooi weer, een wat groenere omgeving en niet over de koppen moeten lopen. De drukte viel inderdaad mee omwille van de weekdagen donderdag en vrijdag, want op weekends moet je je de drukte in Hangzhou voorstellen als een hoogdag op de Gentse feesten tot de derde macht. Hangzhou is immers een Chinese middelgrote stad van 6 miljoen inwoners met een leuk meer, wat heuvels en wat bossen, waar talloze inwoners van buurtsteden Shanghai (kleine 20 miljoen inwoners), Ningbo en Suzhou (nog een paar “middelgrote steden” met elk een bevolking van ongeveer heel Vlaanderen) hun weekend komen passeren. We hebben geprofiteerd van het mooie weer en hebben fietsen gehuurd, het mooie tempelcomplex bezocht, typisch voedsel van de streek genuttigd alsook een groot vliegerfeest kunnen meemaken op vrijdagochtend. De lokale pers leek meer geïnteresseerd in die rare buitenlanders die het festival bijwoonden dan in de plaatselijke hoogwaardigheidsbekleders.

Terug in Shanghai net tijd om de jongens van hun kamp te halen, wat kleren te wassen en vervolgens op weg naar ….

Cambodja

We hebben het warm gehad, zo net voor het regenseizoen. Temperaturen liepen tot 37 met hoge vochtigheidsgraad.

Cambodja heeft ons enorm geboeid omwille van de Khmer cultuur, die haar hoogtepunt kende van ± 900 tot 1400, zowat in Europa’s donkere eeuwen, alsook omwille van haar recente geschiedenis met als ongelukkige climax de gruwelijkheden onder het Rode Khmer regime van Pol Pot.

Het Khmer rijk bestreek in de glorieperiode zowat heel Indo-China. Getuigenissen zijn de fenomenale tempels van Angkor, in die tijd ook de hoofdstad van het rijk, die door verschillende opeenvolgende koningen werden opgetrokken uit religieuze Budhistische overwegingen alsook om de eigen grootsheid te benadrukken. Het regime is uiteindelijk ten onder gegaan mede door uitputting van het tempel bouwen, waardoor onvoldoende krachten resteerden om de vijand buiten te houden. De ruines van Angkor betreffen een reusachtig groot geheel van tientallen tempels, sprookjesachtig Oosters, met prachtig fijne graveringen, mysterieuze symboliek, mythes en vertellingen, soms door de jungle overwoekerd wat het geheel nog mysterieuzer maakt. Cultureel echt een topper.

Misschien niet meteen de kindvriendelijkste vakantie, maar Silke, Sven en Tom hebben op een fantastische manier de culturele bezoeken meegemaakt. Dat er af en toe wat op bomen of ruines kon geklauterd worden, hielp uiteraard ook. Het uitstapje per boot over het grootste binnenmeer en visreserve van Indo-China, met typische (armoedige) vissersdorpje gebouwd op het water, zorgde eveneens voor afwisseling. Elke avond vonden ze in het zwembad van het hotel de broodnodige afkoeling, en Mamie zorgde voor extra beweging door voor het gezelschap een paar aquagym sessies te leiden.

We hebben eveneens genoten van de heerlijke lokale keuken, aan voor ons zeer schappelijke prijzen, zoals fish amok, gerechten met lemon grass en cocos alsook lokale groenten en fruit (perfecte timing voor de heerlijke mango’s en litchees). Voor de kids was er ook westers eten, want de invloed van de Fransen is er toch tot op zekere hoogte nog merkbaar.

De lokale bevolking is zeer eenvoudig maar vriendelijk, ondanks de vreselijke recente geschiedenis. De meesten leven in ongelooflijke armoede en nog heel vaak op het platteland. We bezochten enkele dorpjes, en werden gastvrij verwelkomd. We lieten steeds wel enkele dollars achter, of wat hulp in natura, en dat werd uiteraard in dank aangenomen. Kinderen worden de straat opgestuurd om te proberen geld te slaan uit de toeristen. Dit heeft jammer genoeg ook tot seksuele misbruiken geleid, waartegen men nu hard probeert op te treden.

De verstedelijking is er nog beduidend minder dan elders, dit ondermeer omdat de Rode Khmer in 1975 de hele stadsbevolking manu militari uit de steden gejaagd hebben om – naar het Mao model uit de culturele revolutie – iedereen op het platteland te laten arbeiden. De gevolgen waren er al even catastrofaal. Bovendien werd elke vorm van intellectuele activiteit beschouwd als een gevaar voor de revolutie. Op 3 jaar tijd werd zowat een vierde van de totale bevolking op de verschrikkelijkste manieren afgeslacht of uitgehongerd. Wellicht één van de gruwelijkste schrikbewinden ooit in de wereldgeschiedenis. Hoewel het regime formeel door Vietnam werd beëindigd in 1979, bleef het land nog lang in staat van burgeroorlog. De Rode Khmer trokken zich terug in de jungle, opereerden van daaruit verder en bleven nog lang een invloedrijke terreurgroep. Ze hadden ondermeer overal landmijnen liggen, waarvan de gevolgen nog zeer zichtbaar zijn in het Cambodjaanse straatbeeld van 2008.

Maar het land is aan een heropbouw bezig, met weliswaar nog een heel lange weg te gaan. We bezochten enkele bemoedigende projecten om kinderen na de (beperkte) schooluren op te vangen en ambachtelijke technieken aan te leren, zoals het produceren van zijde, hout- en leerbewerking, steen kappen, enz…

Terug in Shanghai

Op 4 mei ging iedereen opnieuw aan de slag op school en op kantoor. Eindelijk wat huiselijke rust voor Mamie en Papie. We genoten volop van het familiale samenzijn, met de gelukkige momenten alsook de kleine verdrietjes en probleempjes van alledag. De grootouders bezochten uiteraard Shanghai, maar ze zorgden er steeds voor op tijd terug te zijn voor de thuiskomst van de kinderen uit de school. Er werd wat geholpen met het schoolwerk en huishouden en ’s avonds werd er gezellig bijgepraat. We maakten het echter nooit te laat, want de school- en werkdagen starten hier vroeg en deze bijzondere megastad is en blijft enorm vermoeiend en energie-opslorpend.

Vorige woensdag werd afscheid genomen, maar het aftellen naar de Europese zomeronderbreking is begonnen.

• 18 Mei 2008 - 06:23

Stella:

Goedemorgen aldaar in Shanghai,
    Ik geniet elke weer van je verslag, Els.
    Hoe soms energieslopend jullie verblijf aldaar is, het zal een tijd zijn die jullie heel wat belevenissen en ervaringen rijker maken.
    Kijk uit naar het volgende verslag.

• 18 Mei 2008 - 07:01

Bonnie:

met ongeduld keken we uit naar een verslagje van jullie superdrukke periode !!! Met plezier lezen we je weerom grondige mooie beschrijvingen van jullie familiale en andere ervaringen...alsof we er zelf bijwaren.... Heb tanise gisteren beloofd dat er vandaag zeker een verslag zou zijn...en we kunnen het vandaag dus meenemen....veel groetjes van haar....moest ze dit jaar geen 90 worden zou ze zeker eens meekomen !!!!!

• 18 Mei 2008 - 09:49

Ria En Co:

Prachtig Els hoe je dat allemaal zo levendig vertelt. Elke keer geniet ik een beetje mee. Ook een enorme verrijking voor de kinderen om in zo'n multiculturele omgeving te kunnen opgroeien en deze prachtige reizen te kunnen doen.
    Tot in de zomer.

• 18 Mei 2008 - 15:20

Anic & Co:

Blij van jullie te horen en te lezen dat het allemaal goed verlopen is, je verslag is altijd de moeite waard om te lezen, mooie foto's en tot deze zomer.
    Groetjes, en tot het volgende verslag

• 19 Mei 2008 - 08:51

Ruben Familie:

geweldig leuk allemaal weer. Heerlijk dit gedeeld te hebben. Tot snel, xx

• 19 Mei 2008 - 18:32

Zsuzsa:

Kedves Patrick, nagyon tetszett a leveled Kambodzsáról, nagyon érdekes és szomorú dolgokat írtál. Mi itt, Európában két témát hallunk Kínáról: az egyik az olimpia és a tibeti konfliktus, a másik a födrengés Szecsuánban. Mindenki aggódik, hogy minden rendben van-e. De nem írsz egyikrl sem, tehát ez titeket nem nagyon érint?
    Vigyázzatok egymásra, és lehet, hogy nyáron látjuk egymást? Sok puszi mindenkinek Budapestrl!
    Zsuzsa

• 19 Mei 2008 - 20:37

Mammie En Pappie:

Patrick,je verslag heeft ook ons veel voldoening bezorgd.Hieruit bljikt een grote capaciteit tot synthese:5 weken ervaringen met zeer grote verscheidenheid resumeren is niet zo vanzelfsprekend.Onze reis en je verslag betekenen voor ons-en hopelijk voor de lezers ervan- belangrijke meerwaarden:
    - de rijke geschiedenis,van zowel China als van Cambodja, door ons zo onderkend.
    -de interesse van jongelui voor de culturele rijkdom van het aziatisch continent, op voorwaarde dat een leuke zwempartij hierop volgt.
    -de erg specifieke eetcultuur,waarbij vooral Cambodja erg in de smaak viel.
    -en teslotte-last but not least-de kracht ,die uitgaat van een warme familieband, waarbij wij , de oudjes,ook onze bijdrage konden leveren.
    Moge dit laatste ons allen sterken in de overtuiging dat,ook al zijn er zwakke momenten,zij,die deze waarden hooghouden,de vruchten van hun inspanningen,vroeg of laat,zullen plukken.
    Proficiat aan jullie allen en doe zo voort,ad multos annos.

• 21 Mei 2008 - 17:40

De Van Den Borrekes:

Amai dat ziet er allemaal heel leuk uit!!! Nog een gelukkige verjaardag voor tante Els!!!!!!