De laatste loodjes! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu De laatste loodjes! - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes!

22 Juni 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Het einde van ons Praag-verhaal komt met rasse schreden dichterbij.
En tegelijkertijd krijgt ons Singapore-verhaal meer en meer vorm.

Binnen exact twee weken zullen Tom en ik de deur voor de laatste keer dicht trekken hier in Praag. Sven zal op dat moment al niet meer in Praag zijn. Hij vertrekt volgende zaterdag met een groep vrienden naar Frankrijk. Donderdag had hij zijn laatste examen in het kader van zijn baccalaureat. Hij heeft zijn 15 jaar-lange schoolcarrière binnen het Franse systeem afgesloten met een (mondeling) examen … Nederlands. In tegenstelling tot Silke die vorig jaar voor dat examen van tien minuten naar Straatsburg is moeten vliegen, vond het voor hem in Praag plaats. Hij heeft er vertrouwen in dat hij goed gescoord heeft. Gelukkig heeft hij bij zijn andere examens ook een goed gevoel want die zullen meer doorwegen in het eindresultaat dan Nederlands ☺. We gaan ervan uit dat we dinsdag te horen krijgen dat hij zijn baccalaureat gehaald heeft. Hij kan zich stilaan opmaken voor de volgende stap : Economische wetenschappen aan de Universiteit van Gent. Maar eerst genieten van de laatste weken met zijn Praagse vrienden en een lange vakantie!

Patrick is maandagavond voor het laatst opgestegen vanop de ‘Vaclav Havel airport’ in Praag. Na zes weken Singapore was hij blij om voor een viertal dagen bij ons te kunnen zijn. Het werd evenwel een moeilijke evenwichtsoefening tussen genieten van het samen zijn, praktische zaken regelen met het oog op de verhuis (gesprek met de eigenaar van het huis, bankrekeningen afsluiten, …), een laatste bezoek aan CSOB, afscheidsborrel en –brunch met vrienden (ze hadden nog een fotoboek als verrassing in petto), aandacht voor Silke die 1000km verder in de examens zit (en er eigenlijk graag bij zou geweest zijn) en Tom die vlak voor zijn brevetexamens stond. Te kort was het in ieder geval! We trekken ons op aan het feit dat we binnen twee weken voor twee weken met ons HELE gezin op vakantie gaan naar Frankrijk!
Patrick heeft echt geluk gehad : het was schitterend weer vorig weekend. Zonnig, droog, niet te warm,… Ideaal om echt te genieten van het buiten zijn! Dat was de weken voor zijn komst (aanhoudende regen met overstromingen tot gevolg) en de week na zijn komst (hittegolf met temperaturen tegen de 40°C) minder het geval. Het was hem in ieder geval gegund. Want in Singapore doet hij voorlopig niet veel meer dan werken, eten en slapen.

Silke heeft reeds half april definitief afscheid genomen van Praag. Ze heeft er aan gedacht om nog voor enkele dagen over te komen na haar laatste examen maar ze heeft uiteindelijk beslist naar Parijs te trekken om twee vriendinnen van haar Praag periode op te zoeken die ze een jaar niet gezien heeft en die in Canada studeren. Daar heeft ze meer aan dan hier tussen de verhuisdozen te komen zitten. Maandag zijn ook voor haar de examens afgelopen.

Op 1 juli starten ze met het inpakken van heel ons ‘hebben en houwen’. De keuze van de verhuisfirma heeft lang geduurd omdat er grote verschillen waren in het geschatte volume. We hopen alvast op een minder chaotische verhuis dan in China. Het is nochtans een complexe verhuis. We verhuizen voor het eerst niet met het hele gezin naar dezelfde plaats. Een goede voorbereiding is dan ook cruciaal. Het zal immers niet eenvoudig zijn om de zaken die (verkeerdelijk) in Singapore terecht zouden komen naar België te krijgen en omgekeerd. Voorkomen is hier de boodschap!

Zoals gezegd krijgt onze toekomst in Singapore intussen wat meer vorm. Donderdag is het contract getekend voor ons huis! Het is een huis dat we al gekozen hebben tijdens mijn bezoek aan Singapore in mei maar de onderhandelingen en het opstellen van het contract hebben tot nu aangesleept.
We zijn er blij mee. Het is ruim en van goede kwaliteit. Het ligt op 3 km van de school en 15 min rijden van Patrick zijn werk. Niet vlakbij het centrum dus maar eerder richting de school die wat buiten de stad ligt. Er is een metro op twaalf minuten stappen die je naar het centrum brengt.

Tijdens mijn bezoek aan Singapore, heb ik ook de school bezocht. Het is een grote school (2200 leerlingen van 3 tot 18 jaar), met een mooie infrastructuur en het lijkt me goed geregeld. Ze waren allemaal erg vriendelijk en bereid om op mijn vragen te antwoorden. De vriendelijkheid is me in het algemeen positief opgevallen in Singapore. Het feit dat iedereen Engels spreekt, maakt het bovendien gemakkelijk en toegankelijk. Dat is voor ons een ongekende luxe die we 11 jaar gemist hebben!

Onze grootste uitdaging wordt vast en zeker het wennen aan de afstand met Silke en Sven, niet alleen voor ons als ouders maar ook voor Tom. Het zal voor hem een hele aanpassing zijn om geen broer of zus in de buurt te hebben. We hopen echt dat hij zich snel zal integreren in zijn nieuwe leefomgeving. Hij had het deze week erg lasting na zijn laatste basketball training met zijn Tsjechische ploeg. Begrijpelijk. Hij heeft zo hard geknokt om een plaats te vinden binnen die ploeg en nu het allemaal wat vlotter gaat, moet hij het achterlaten ☹. We gaan de komende weken werk maken van het zoeken naar een ploeg in Singapore. Dat zal hem helpen om zich goed te voelen, zowel fysiek als sociaal.

Maar dat zijn zorgen voor later.
Nu eerst : het afscheid nemen emotioneel verwerken, de verhuis goed afhandelen en genieten van de vakantie!
Hoe die vakantie er concreet gaat uitzien, weten we nog niet. We hebben nog niet veel tijd gehad om daarover na te denken. We weten alleen dat we van 7 tot 21 juli met z’n vijven in Frankrijk doorbrengen, dat Patrick op 28 juli voor het laatst alleen naar Singapore vertrekt en dat Tom en ik hem op 25 augustus vervoegen. De rest zien we later wel.

• 22 Juni 2013 - 21:21

Pappie& Mammie:

Toch nog tijd gevonden om een laatste verslag uit praag te maken, ondanks de drukke periode! Toch weer aangenaam om het verslag te ontvangen, dit keer in gilette.

• 22 Juni 2013 - 23:31

Elly:

Heel veel sterkte met de laatste loodjes. Altijd weer verdrietig om afscheid te nemen, ondanks dat er leuke dingen in het verschiet liggen. Eerst genieten van de zomer en hoop dat we jullie nog zullen zien.

Veel liefs, Elly

• 23 Juni 2013 - 00:49

Bonnie En Papie:

Aan alle 5 heel veel goede moed om de nieuw ingeslagen paden te ontdekken !!!
    Vooral aan Els die er toch weer helemaal alleen voor staat,
    terwijl manlief eenzaam wacht om Els en Tom een thuisgevoel te kunnen geven.
    Heel de grote familie doet langs beide kanten hun best om Silke en Sven op te vangen ...
    onze deuren staan altijd open :)

• 23 Juni 2013 - 11:42

Martine:

Un grand merci à Els de prendre le temps d'écrire encore ces nouvelles de Prague tout en préparant ce nouveau grand départ pour Singapore! Quel talent d'écriture et quel plaisir de te lire.
    Je souhaite à Silke et Sven une belle réussite pour leurs examens, à Tom beaucoup de courage pour quitter les copains mais aussi beaucoup de joie à en découvrir de nouveaux. Et pour vous tous une bonne continuation dans la lignée tellement réussie de votre vie en général.
    Bonnes vacances et gros bisous à tous.

• 24 Juni 2013 - 10:57

Marjanne:

Wat een mooi verslag weer. Het gaat nu weer wat lastiger worden elkaar weer eens te treffen, ooit komt het ervan. Voor nu een hele mooie gezinsvakantie en door de achtbaan van verhuis en achterlaten. We leven met jullie mee, X

• 24 Juni 2013 - 11:28

Annette En Paul:

Altijd blij om nieuws te ontvangen!
    Een goed einde gewenst in Praag en een fantastisch begin in Singapore!
    We wensen jullie een zeer goede vakantie toe met het ganse gezin. Geniet er maar van!!!
    Dikke zoenen aan de ganse familie.