Paasvakantie - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu Paasvakantie - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van overloopjes - WaarBenJij.nu

Paasvakantie

Door: Els

14 April 2011 | Tsjechische Republiek, Praag

Aan dit schrijfritme gaan jullie dit jaar niet al te veel over ons leven in Praag te weten komen :-)

Eerst even terug in de tijd : onze skivakantie in Oostenrijk!
Die is super verlopen en zonder al te veel kleerscheuren. Alleen een verstuikte duim voor Silke maar voor de rest zijn we gespaard gebleven van blessureleed. Als je ziet hoeveel mensen dit jaar gekwetst geraakt zijn op de pistes, mogen we dus van geluk spreken.
Het deed echt deugd om na 4 jaar onderbreking terug op de latten te staan, hoog in de bergen, genietend van een prachtig uitzicht, genietend van de zon en blauwe lucht (op twee dagen na) en … het belangrijkste… met sneeuw onder onze latten. Hoewel we voor het eerst het stadje Zell Am See in het groen gezien hebben tijdens de winter, was er voldoende sneeuw op de pistes om goed te kunnen skiën. Dankzij een sneeuwdag op de tweede dag van onze vakantie! Daar hebben we de rest van de week kunnen op teren.
We dachten dat we voor het eerst met het hele gezin en papie Klaas samen gingen kunnen skiën, maar daar heeft Tom een stokje voor gestoken. Hij wilde absoluut leren snowboarden. Aangezien hij dat nog nooit gedaan had, moest hij dus lessen volgen. Zijn motivatie om het leren was zo groot dat hij het niet erg vond dat hij als enge naar de les moest. Elke morgen nam hij de bus naar de verzamelplaats van de snowboardklas. De eerste twee dagen keerde hij ook met de bus terug maar vanaf de derde dag kon hij na de les nog met ons naar boven om samen verder te skiën. En de laatste dag van de week zijn we zelfs met z’n allen naar de gletsjer getrokken. Tom kon intussen voldoende overweg met zijn snowboard om samen met ons de rode en blauwe pistes naar beneden te komen. En hij moest qua snelheid zeker niet onderdoen. Integendeel. Hij heeft in ieder geval de smaak te pakken en wil er volgend jaar mee verder gaan. Silke en Sven daarentegen houden het liever bij skiën.
Patrick zijn ouders waren ook van de partij. Papie nog steeds om samen met ons te skiën, bonnie om te wandelen en te lezen. En vooral om elke avond gezellig samen door te brengen en lang te tafelen.
Als de omstandigheden zijn zoals ze dit jaar waren, is en blijft een skivakantie de meest ontspannende gezinsvakantie voor mij.

De dag na onze thuiskomst, terwijl de wasmachine nog volop aan het draaien was, hebben we Patrick zijn broer Peter over de vloer gekregen met zijn dochter Anouk. Het was een blitz bezoek van een drietal dagen als verrassing voor Anouk haar 11de verjaardag. Ze heeft volop genoten van de exclusieve aandacht van haar papa en van de grote neven en nicht. Al had ze pech dat Silke op dat moment erg veel werk had voor de school en dus niet zo heel veel tijd heeft kunnen vrijmaken.

De voorbije twee maanden zijn onze kinderen, zoals reeds vermeld in ons vorig verslag, alle drie op schooltrip geweest. De ene na de andere. Zo kregen we al eens een voorsmaakje van hoe het zal zijn binnen een goed jaar als Silke misschien in België haar hogere studies zal starten. Een groot verschil als je maar twee kinderen thuis hebt in plaats van drie. Niet echt iets om naar uit te kijken :-(
Ze zijn alle drie heel enthousiast thuisgekomen. Het mooie voorjaar heeft er zeker bij geholpen. Ze hebben geen van allen een druppel regen gezien, integendeel. Zon, blauwe lucht, aangename temperaturen, zelfs in Londen. Maar ze waren ook enthousiast over hetgeen ze bezocht hebben en natuurlijk over het feit dat ze hun klasgenoten en leerkrachten eens meegemaakt hebben in een andere omgeving dan de school. Ik vind het super dat er nog leerkrachten zijn die de inspanningen willen doen om ons kinderen dergelijke onvergetelijke ervaringen te laten opdoen.

Maar er is natuurlijk niet alleen vakantie en plezier. Er moet ook gewerkt worden. Silke heeft één van de meest drukke trimesters achter de rug. Het ritme lag hoog en de proefexamens hebben elkaar in sneltempo opgevolgd. Bovendien was er nog de TPE. Dit is een proef die meetelt voor de baccalaureat. Ze moeten met een groepje van drie of vier leerlingen samen een werk maken over een onderwerp dat vakoverschrijdend is. Ze hebben daar enkele maanden de tijd voor en worden begeleid door enkele leerkrachten. Het eindresultaat (in de vorm van een tekst of een film) wordt dan voorgelegd aan een onafhankelijke jury, voor wie ze het nadien mondeling moeten verdedigen en die hen vragen stellen over hun werk. Silke heeft samen met twee meisjes uit de wetenschappelijke richting onderzocht hoe de herintegratie van de gevangenen verloopt in Tsjechië. Het is niet altijd gemakkelijk geweest. Het taalprobleem zat daar zeker voor iets tussen (ze hebben heel wat interviews afgenomen, maar die waren in het Tsjechisch en die moesten nadien allemaal vertaald worden). Ze hebben ook technische problemen gehad. Kortom : ongeacht wat haar resultaat zal zijn (dat weten we pas in juni), zijn we ervan overtuigd dat ze heel wat geleerd heeft mbt het aanpakken en het plannen van een dergelijk project, mbt het belang van een goede communicatie bij groepswerk, mbt het probleemoplossend denken. Ondanks de hoge druk heeft ze zich goed staande gehouden met haar resultaten. We hopen dat ze dat in het derde trimester kan aanhouden en dat ze haar jaar zal eindigen met twee goede eindexamens voor haar bac.
Sven en Tom hebben hun zeer sterk eerste trimester kunnen bevestigen. Hun actieve bijdrage in de klas is bij beiden opvallend en dat helpt hen zeker in het verwerken van hun stof nadien.
Patrick heeft ook een heel goed rapport behaald bij KBC. Hij mag zich vanaf nu lid noemen van het senior management van de KBC. Een beloning voor zijn jarenlange inzet in totaal verschillende werkomgevingen, waarbij hij steeds het beste van zichzelf heeft gegeven en het belang van de bank steeds vooraan heeft gestaan. Hij heeft dit nieuws op 1 april gekregen en hij was gelukkig dat het geen aprilgrap was…

Dan zou ik nog kunnen vertellen over de Belgisch filmavond met Loft op groot scherm in onze living, over het feit dat we Tom zijn 13de verjaardag gevierd hebben, over het feit dat we nog steeds wachten op onze Sharan die we in … september besteld hebben (gelukkig bestaat er nog Skoda in Tjsechië die ons intussen uit de nood helpt), over het feit dat Randstad Tjsechië over enkele dagen verhuist naar een gloednieuw hoofdkantoor, maar dan wordt mijn verslag te langdradig voor jullie om te lezen.

Wij kijken intussen uit naar de paasvakantie die voor ons kinderen morgenavond begint. Het belooft een drukke maar gezellige vakantie te worden : een week bezoek van onze goede vrienden van onze Zuid-Afrikaanse periode (familie Van Coillie en familie Van Hout) en nadien een tripje naar België om de 50ste huwelijksverjaardag van mijn ouders te vieren. Over goede vooruitzichten gesproken! Hopelijk moeten jullie geen twee maanden wachten op het verslag :-).

• 15 April 2011 - 06:49

Sibylle:

wat leuk al dat mooie nieuws te lezen!
    Jullie kunnen blijven genieten van al de positieve dingen die er rond jullie gebeuren!! Hartverwarmend.Hopelijk even de tijd om een koffie in woluwe??

• 15 April 2011 - 08:29

Annick Perneel:

Weer eens een mooi en boeiend verslag! Els,toch nog eens bedankt om je wedervaren met ons te delen met veel enthousiasme. Je mag oprecht fier zijn op je ventje én op je kinderen.
    Tot heel binnenkort!

• 15 April 2011 - 10:31

Annemarieke:

Wat een leuk stuk om weer te lezen! Nu snel weer eens even een live update! Ik vind de opening van een nieuw Randstad hoofdkantoor in Tsjechie namelijk helemaal niet langdradig ;)! Geniet van de paasvakantie! Groetjes

• 15 April 2011 - 12:57

• 15 April 2011 - 12:58

• 15 April 2011 - 12:58

• 15 April 2011 - 12:59

• 15 April 2011 - 19:03

An En Kinderen:

Wij hebben genoten van jullie verslag.
    Proficiat aan allen!! Geniet verder van Praag , hopelijk onder een stralende zon en tot binnekort.
    Dikke kus

• 16 April 2011 - 18:31

Anic :

Fijn van jullie verslag te lezen, ik kom ook zopas terug van met kathleen en johan en alex en meredith van skireis onvergetelijk, ik wens jullie daar het allerbeste