Bezoek van Dirk en 'expo'koorts - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu Bezoek van Dirk en 'expo'koorts - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu

Bezoek van Dirk en 'expo'koorts

Door: Els

16 April 2010 | China, Shanghai

Ik ben te snel geweest bij de keuze van de titel van het vorige verslag. Die lente hebben we tot nu toe nog maar met moeite enkele dagen gevoeld. Voor de rest is het koud, kil, veel regen, wind,… en met als toppunt gisteren een hagelbui bij een temperatuur van 3°C op de middag! De geruchten gaan de ronde dat dit het gevolg zou kunnen zijn van de weersbeïnvloeding door de Chinezen. Alles staat blijkbaar in het teken van stralend weer op het moment van de officiële opening van … de expo. Er moet indruk gemaakt worden op de rest van de wereld. We zullen maar niet te veel stilstaan bij de impact op onze gezondheid van de chemische producten die ze daarvoor in de lucht schieten.
Het waren gezellige dagen met Dirk en zijn ‘kameraad’ Stijn, ondanks het feit dat ze beiden met een zware verkoudheid in Shanghai zijn aangekomen. Onze kinderen hadden juist een lang weekend en hebben dus ook volop kunnen genieten van de aanwezigheid van de jongste nonkel Poot. Wij krijgen ze meestal niet mee als we voorstellen om te gaan wandelen in de stad, terwijl nonkel Dirk het zelfs niet moest vragen. Ze gingen volledig uit vrije wil mee.
De Bund (de promenade langs de Huangpu River) was net de week voor hun aankomst opengegaan. Die is volledig opnieuw aangelegd met het oog op … de expo. De wandelruimte is veel breder geworden, er staan meer banken, bomen en bloemen, de verkopers van prullaria worden niet meer toegelaten,… Er staan ook nieuwe vuilbakken : de ene voor recycleerbaar materiaal en de andere voor niet-recycleerbaar materiaal. Op het eerste gezicht zou je denken : bravo, wat een vooruitgang, aandacht voor het milieu. Tot we zagen dat de inhoud van beide vuilbakken nadien in dezelfde grote vuilbak gegooid werd, op het moment van het leeg maken. Zoals ik al zei : alles in het teken van een goede uitstraling naar buiten toe tijdens … de expo.
Op die enkele dagen in Shanghai hebben Dirk en Stijn twee feestdagen meegemaakt : Pasen van de Westerse cultuur en het Qing Ming festival (tomb sweeping day) van de Oosterse cultuur.
Pasen hebben we tot nu toe altijd gevierd op het Belgisch consulaat met een eierenraap voor de kinderen. Maar doordat er zwaar regenweer aangekondigd was, hebben ze het dit jaar afgeschaft. Achteraf gezien was het niet nodig geweest want het is droog gebleven. Wij hebben het thuis gezellig gemaakt met een uitgebreid Paasontbijt. De chocolade eitjes van Belgische chocolade konden daar uiteraard niet op ontbreken, al hebben we ze voor het eerst niet meer verstopt in de tuin. Zelfs Tom is dat stadium voorbij met zijn 12 jaar.
De maandag was het dan Qing Ming Festival. Dat is de dag waarop de voorouders vereerd worden. De Chinezen geloven dat de overleden voorouders nog waken over de familie. Er wordt geld naar hen gestuurd in de vorm van het verbranden van papieren geld. Ook worden de graven bezocht en opgekuist. We zijn op die dag de Jade Buddha tempel gaan bezoeken en zijn daar getuige geweest van een optocht en een buddhistische viering. Indrukwekkend.
Na deze intensieve dagen is voor Dirk zijn rondreis in China geëindigd en voor ons kinderen het derde trimester begonnen.
Met de maand april is ook de laatste rechte lijn aangebroken richting … expo. Die gaat op 1 mei van start. Er wordt niets aan toeval overgelaten. Alles wordt tot in de puntjes voorbereid. Om de veiligheid te garanderen wordt het leger ingeschakeld. De controles worden aangescherpt. Er wordt aangeraden ten allen tijde paspoort en verblijfsvergunning op zak te hebben. Ook de kinderen. Bij elke terugkeer van een business trip moeten de buitenlanders zich terug gaan aanmelden bij de politie. De alcohol wet is strenger geworden : maximum 0,2 promille. Alle wagens en bussen die Shanghai binnenrijden zullen gecontroleerd worden. Alle bedrijven moeten verplicht sluiten van vrijdag 30 april tot en met dinsdag 4 mei zodat de politie zich volledig kan toeleggen op het in goede banen leiden van de opening van de expo. De eerste dag zouden ze 100 000 bezoekers toelaten (waaronder alle mensen die onteigend geweest zijn om plaats te maken voor de expo site), de tweede dag 200 000 en zo stilaan opbouwen tot een maximum van 500 000 bezoekers per dag. In het totaal worden er meer dan 100 miljoen bezoekers verwacht Ongezien in de expo geschiedenis.
We zijn benieuwd in welke mate de expo ons dagelijks leven gaat beïnvloeden. Gaan de files nog toenemen? Gelukkig hebben we sinds 10 april een metro station in onze straat. Als het dus echt te erg wordt, kunnen we nog altijd besluiten de metro te nemen. We vrezen dat we de komende maanden niet veel nieuwe DVD’s zullen kunnen kopen. Daar waar we normaal onmiddellijk na het uitkomen van nieuwe films een originele copie kunnen komen, is dat niet meer het geval. De politie houdt de video winkels in de gaten. Bovendien zijn er van de 20 fabrieken die dergelijke DVD’s maken, momenteel maar 2 meer die nog produceren. Er wordt waarschijnlijk gedreigd met hoge boetes. De kinderen worden erop gewezen zich verantwoord te gedragen en zich niet in plaatsen te vertonen waar ze gezien hun leeftijd niet mogen zitten (vb nachtclubs). In normale tijden wordt dit zonder probleem gedoogd maar niet tijdens de expo. De reputatie van China staat op het spel.
Wie graag wat meer wil weten over de expo, kan eens gaan kijken op de website die Sven met zijn klas gemaakt heeft in het kader van de Franse les. De leerlingen schrijven artikels met info mbt de expo en dagelijks verschijnt er een nieuw artikel op de website. De link is : http://expoexpress2010.canalblog.com/
Er staat een druk weekend voor de boeg met voetbal, basket, cultuurnamiddag van de Nederlandse school, verjaardagsfeestje, afspraak met vrienden, speelgoed verzamelen voor het ‘charity’ project in het kader van de voorbereiding van plechtige communie,… en tussendoor ook nog huiswerk maken. Niet evident om te organiseren, zeker niet omdat Patrick er niet is om mee te helpen met het rondvoeren. Hij zit al de hele week in België voor het werk en blijft nog voor de communie van Sarah, dochtertje van zijn zus. Normaal gezien vertrekt hij zondag morgen terug richting Shanghai. Maar het is nog maar de vraag of zijn vliegtuig zal vertrekken gezien de problemen met de aswolk van Ijsland.
Hij brengt positief nieuws mee naar Shanghai wat betreft zijn assessment (hij is met brio geslaagd en daar zijn we fier op) maar jammer genoeg geen duidelijkheid over onze directe toekomst. Daarvoor zullen we nog geduld moeten hebben….

• 16 April 2010 - 16:08

'nonkel' Dirk:

Ha ! De eerste !
    Nogmaals een dikke merci voor het voorbereidende werk van onze reis. Je hebt er toch heel wat werk in gestoken denk ik en ook Stijn heeft dat geapprecieerd. Dank U !

Het was heel leuk om nog eens bij jullie te vertoeven op een ontspannen manier. En uiteraard een cultureel graantje mee te pikken. Shanghai is toch een speciale stad, zeker in vergelijking met de rest van China. :-)

Groetjes en tot binnenkort?

• 17 April 2010 - 07:10

Mama Enpapa:

Een te verwachten reactie van Dirk! We kennen de kwaliteit van de reisorganisator ,want hebben al enkele malen er ook mogen van genieten .
    Uit het relaas van Els blijkt zoals altijd een goede kennis van China met haar positieve maar ook negatieve kanten .Denk maar aan hun "schaamtecultuur" En nu maar wachten op de terugkeer van de Overloopjes naar ons vertrouwde land .
    Lieve groeten!