De nationale feestdag van China - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu De nationale feestdag van China - Reisverslag uit Shanghai, China van overloopjes - WaarBenJij.nu

De nationale feestdag van China

Door: Els

08 Oktober 2008 | China, Shanghai

Op 1 oktober was het nationale feestdag in China. Dat gaat gepaard met de zogenaamde ‘golden week’. Dan ligt het economische leven in China voor 7 dagen volledig stil en wordt er door de Chinezen volop gereisd in hun eigen land. Alle toeristische plaatsen van China zien dan letterlijk zwart van het volk. Het eerste jaar dat we in China woonden, hebben we ons nog daartussen gewaagd omdat we toen nog niet beseften wat het teweeg brengt als die enorme massa in beweging komt. Maar na twee jaar China weten we beter. Op die momenten moet je als buitenlander ofwel naar het buitenland trekken ofwel genieten van een rustige vakantie thuis.
Wij hebben voor het laatste gekozen en we hebben het ons niet beklaagd. Shanghai was leeg en rustig. Het was heerlijk om zelf de auto te nemen en even snel naar de stad te rijden : geen file, op een kwartier stonden we aan de andere kant van Shanghai (iets wat normaal meer dan een uur duurt), geen problemen om parkeerplaats te vinden, geen lawaai van drilboren want bouwwerven, die normaal 7 dagen op 7 doordraaien, lagen stil,… Een verademing. Dan pas besef je wat een constante druk er normaal uitgaat van deze bruisende stad die nooit stilligt.
We hebben enkele dagen mooi weer gehad waarbij we volop van het terras hebben kunnen genieten. Uitgebreid napraten na een maaltijd. Elke dag een uurtje gaan tennissen met de kinderen. Kleren gaan kopen voor onze razendsnel groeiende tieners. Een avondje bowlen met enkele andere families. Allemaal heel gewone dingen maar wel gezellig om het rustig aan te kunnen doen en geen stress te hebben.
De kinderen hadden wel niet de hele week vakantie. Zij hadden op maandag en dinsdag nog school. Patrick en ik hebben dus twee dagen met ons tweetjes kunnen doorbrengen. Ook dat doet eens deugd.
Zo zijn we op een morgen om 6u ’s morgens naar de Bund getrokken. Normaal een te vermijden plaats in oktober wegens te toeristisch. Maar we wilden eens de sfeer opsnuiven tijdens de vroege ochtenduren (de toeristen waren nog niet wakker). Chinezen zijn immers zeer vroege vogels en de Bund is één van de uitverkoren plaatsen om Tai Chi te beoefenen in groep, te turnen, samen te komen om te discussiëren,… Achteraf gezien was het misschien toch niet de ideale moment om het te doen. Het was er niet te druk maar alles lag bijzonder vuil van de massa die er de dag voordien rond gekuierd had. Het leek een slagveld.
We hebben wel van de gelegenheid geprofiteerd om een eerste foto te maken van de nieuwe hoogste toren van Shanghai die sinds enkele weken open is voor publiek. Ook al waren de weersomstandigheden en lichtinval niet ideaal. De toren is de derde hoogste in de wereld (492m – 101 verdiepingen). De toren heeft de vorm van een flessenopener (een ‘aftrekker’ zoals wij Belgen dat noemen – al besef ik dat ik met dit woord de Nederlanders choqueer). In het oorspronkelijk design was een cirkel voorzien. Tot groot ongenoegen van de Chinezen. Ze vonden dat het veel te sterk leek op de Japanse vlag en wie zijn geschiedenis een beetje kent, weet dat dat land nu juist niet de grootste vrienden zijn van Chinezen. Vandaar dat het een trapezium geworden is.
De voorbije maand is Silke 14 geworden. Ze heeft haar verjaardag vrij ‘intiem’ gevierd met een drietal vriendinnetjes en ze vond het haar beste verjaardag ooit. Zo zie je maar dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.
Sven is dan weer een beetje ontgoocheld. Hij mocht volgende week voor het eerst (weliswaar nog onder onze begeleiding) naar een echt rock concert gaan samen met een andere Belgische jongen. Maar nu blijkt dat het concert voor onbepaalde tijd uitgesteld is wegens een valpartij van de hoofdzanger in Las Vegas. Hij heeft hierbij zijn rug bezeerd en kan daardoor niet optreden. Brute pech natuurlijk.
Ondanks het feit dat jullie deze laatste weken reeds niets anders horen, kan ik mijn verslagje niet afsluiten zonder het even over de financiële crisis te hebben. Door Patrick zijn werk bij de KBC zijn we er zo mogelijk nog nauwer bij betrokken. Tot voor enkele dagen waren we gelukkig dat de KBC zo goed stand hield, ondanks de dramatische evoluties bij Fortis en Dexia. Terecht trouwens want door de eerder conservatieve koers van de laatste jaren, is KBC een gezond en solvabel bedrijf. Het is dan ook jammer dat de belegger blijkbaar aan alles begint te twijfelen. We kunnen alleen maar afwachten en hopen dat de trend zich niet verder blijft doorzetten.
Om toch wat luchtiger te eindigen, heb ik hierbij nog twee foto’s gevoegd die ik onlangs op het web tegengekomen ben. Het is natuurlijk niet te verwonderen gezien de omvang van hun bevolking, maar China heeft zowel de grootste man ter wereld (2,36m) als de kleinste man ter wereld (76 cm) in zijn rangen rondlopen. De foto van de kleinste man is genomen terwijl hij naast de langste vrouwenbenen ter wereld staat. Een grappig zicht!

• 08 Oktober 2008 - 14:31

Anic:

ja, die vrouw met haar been lengte van 132 cm dat is wel heel grappig en de beurscrisis dat horen we alle dagen en hopen op een goede afloop. Gelukkige verjaardag voor Silke en tot binnenkort , grappige foto's

• 08 Oktober 2008 - 15:28

Bonnie:

leuke foto's, ens te meer !!!!
    Wij lazen deze week dat de grootste man, dus jullie chinees, een kindje heeft, met eerder normale afmetingen voor een baby: 56cm !!
    kus

• 08 Oktober 2008 - 15:57

PISAAS:

Waarom kijkt dat ventje naar voor en niet naar boven?! ;-))

Dikke kus van ons allemaal en nogmaals in het speciaal aan Silke voor haar verjaardag

• 08 Oktober 2008 - 19:30

Zsuzsa :

Gratulálok Silkének a szülinapjára, és a szuper fotókhoz, a legmagasabb toronyház hihetetlen, és egy kis fekete humor: már betervezték a repüloegépnek is a helyet.
    Sok puszi Budapestrl

• 09 Oktober 2008 - 10:40

Puutzes & Vandurpkes:

Hoi,
    Ook nog eens een reactie plaatsen... Heb nu ook pas je vorige berichtje gelezen (schaamrood stijgt me naar de wangen) en ik moet zeggen: de wateroverlast zag er vrij degelijk uit. Ze kunnen in China toch kwaliteit afleveren blijkbaar?
    Dat hoogste gebouw daar... dat ik wil ook nog wel eens bezoeken, moet wel kicken zijn (bij de juiste weersomstandigheden). Sven, sukkelaar, wat een pech zeg ! Maar je mag als opkikker naar en optreden van onze vioolspelende dochter komen luisteren tijdens de kerst. En wat de bankcrisis betreft moest ik denken aan wat Patrick zei deze zomer: Dat Fortis eigenlijk niet echt Belgisch meer was... spijtig voor al de Belgen die er aandelen van hadden, maar ja... Misschien toch eens overwegen om naar KBC over te stappen. Wat niet wil zeggen dat ik schrik heb van mijn spaargeld hoor, 'k heb er toch geen meer nu. ;-) voordeel van onze verbouwingsmiserie. De groetjes en tot binnekort nog eens aan de telefoon want dat doet toch deugd om jullie ook eens te horen. Waarschijnlijk ter gelegenheid van de verjaardag van Patricks petekindje? Ciao